Waarom begrijpelijke informatie noodzakelijk is
Als patiënt kom je ineens terecht in de wereld van de gezondheidszorg. En dat roept vaak veel vragen op. Ontdek wat het Universitair Medisch Centrum Utrecht ontwikkelde om informatie begrijpelijker te maken voor patiënten.
Vroeg of laat kunnen we allemaal patiënt worden. Als er een ziekte bij je is vastgesteld, kom je terecht in de wereld van de gezondheidszorg. Dit roept vaak veel vragen op. Wat gaat er gebeuren? Wat betekent de diagnose eigenlijk? En wat kun je verwachten? Vragen die voor veel onrust kunnen zorgen voor de patiënt en hun directe omgeving.
Daarom ontwikkelde het Universitair Medisch Centrum Utrecht onderwijs waarin studenten Geneeskunde en studenten Geesteswetenschappen begrijpelijke informatie maken voor patiënten. De studenten werken in dit project samen met patiënten. De patiënten geven aan waarover ze meer (hadden) willen weten. De studenten werken de vraag van de patiënt vervolgens uit, in bijvoorbeeld een filmpje of een podcast. Tijdens dit proces krijgen ze feedback van de patiënt. Zo leren studenten welke vragen belangrijk zijn en hoe ingewikkelde medische informatie begrijpelijk over te brengen. Bovendien leren toekomstige dokters hierdoor hoe je beter met patiënten in gesprek gaat.
Als universitair medische centra werken we aan een steeds betere gezondheidzorg voor iedereen. Door de unieke samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en zorg.
Wij zetten ons elke dag in voor het leven van morgen.
“Studenten leren niet alleen van ons, maar ook van elkaar en van patiënten.”
Charlotte Eijkelboom
Meer weten?
Onderwijsvorm CLIKCS
CLIKCS staat voor Cocreating onLine Information Knowledge Clips for Society. In 2018 is een proef van dit onderwijs uitgevoerd. Twaalf geneeskundestudenten maakten in duo’s samen met een patiënt en een student Communicatie en Informatiewetenschappen (CIW) zes kennisclips. Bijvoorbeeld over wat er komt kijken bij een bezoek aan een kindercardioloog.
Dit zouden we vaker moeten doen, vindt Charlotte Eijkelboom - projectleider en docent - erop vertrouwen dat studenten kunnen leren van patiënten, met een bescheiden rol voor docenten. Inmiddels is dit project vast onderdeel van het vak Ziekenhuiscommunicatie, een vak voor zowel studenten Geneeskunde als Geesteswetenschappen, en zijn er kennisclips, podcasts en websites gemaakt.