De uitdagingen voor de zorg worden steeds groter.
Ontdek wat studenten aan het Radboud universitair medisch centrum leren om goede zorg in de toekomst te garanderen.
De bevolking groeit in razendsnel tempo en we worden steeds ouder. Dat is goed nieuws. Maar daarmee worden de uitdagingen voor de zorg ook steeds groter. Want hoe houden we de zorg betaalbaar en toegankelijk? Om goede zorg in de toekomst te garanderen moet elke onderzoeker of dokter zich continu afvragen: waarom doen we dit eigenlijk zo? En kan dit ook beter? Want innovatie gaat nou eenmaal niet vanzelf.
Daarom leren studenten van het Radboud universitair medisch centrum al in het eerste jaar kritisch te zijn en onafhankelijk te denken. Samen met een projectgroep krijgen ze de opdracht om een innovatie voor de gezondheidszorg te ontwikkelen. Ze praten met patiënten en innovatie-experts. Door van elke student een kritische dokter of onderzoeker te maken houden we de zorg innovatief.
Als universitair medische centra werken we aan een steeds betere gezondheid voor iedereen. Door de unieke samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en zorg.
Wij zetten ons elke dag in voor het leven van morgen.
"Het lukt de meeste studenten in het Innovatieproject om ook echt iets op te leveren."
Joost Hoenderop
Het Innovatieproject
Het Radboudumc wil artsen en biomedische wetenschappers opleiden die leren van patiënten, aandacht hebben voor context, wetenschap en complexiteit in de zorg en een bijdrage leveren aan innovatie. In een compleet vernieuwd onderwijsprogramma krijgen studenten de mogelijkheid om hun eigen accenten te leggen en ze houden zich vanaf het begin van hun studie bezig met echte patiënten en echte problemen.
Het Innovatieproject begint aan het einde van het eerste kwartaal met een innovatiedag. Op die dag speeddaten de studenten met de innovatie-experts van het Radboudumc en kunnen ze hun eerste ideeën uitwisselen en teams vormen. Joost Hoenderop, hoogleraar Moleculaire Nierfysiologie, begeleidt studenten in het Innovatieproject: “We vragen studenten om na te denken over het eerste kwartaal van hun studie en in hun eigen omgeving om zich heen te kijken. Wat zie je, wat valt je op, wat heeft je verbaasd, wat heeft je geraakt? Dat is de context van waaruit ze starten.”
Het project levert een enorme diversiteit aan producten op: een EHBO-cursus voor middelbare scholieren, experimenten met draagbare technologie die voortdurend lichaamsfuncties van patiënten meet bij een klinische afdeling in het ziekenhuis, een campagne voor de Nierstichting om mensen minder zout te laten eten etc.